Μικροί Αϊνστάιν εν δράσει!





Όγκος σωμάτων

Διασκεδάζοντας με τη μάζα των τροφίμων



Πειραματιζόμαστε με την πυκνότητα των υλικών σωμάτων


Ενέργεια

Προσέξτε να τη ρίξουμε από το ίδιο ύψος

Μετράμε με τον χάρακα το βάθος της τρύπας στο αλεύρι

Πετάμε την μπάλα με ταχύτητα.
ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ


Τελικά το μεσαίο μπολ, έχει ζεστό ή κρύο νερό; Μπερδευτήκαμε....





Μήπως τελικά το χέρι μας δεν είναι είναι όργανο μέτρησης ακριβείας; Ας χρησιμοποιήσουμε το θερμόμετρο καλύτερα!

Τι σημαίνει θερμότητα; 
Θα χρειαστούμε ένα μπρίκι, ένα γκαζάκι, ένα δοχείο κι ένα θερμόμετρο!


Βάζουμε το μπρίκι με το ζεστό νερό στο δοχείο με το κρύο νερό (με τα παγάκια).


Μετράμε τις θερμοκρασίες και των δύο υγρών!!!
Τήξη

Ζεσταίνουμε νερό με παγάκια 

Μετρούμε θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της τήξης των πάγων. Παραμένει ΣΤΑΘΕΡΗ!!!!!!

Εξάτμιση υγρών

Βρασμός


Σημείο Βρασμού



Ο βρασμός εξαρτάται από την ατμοσφαιρική πίεση

Από τη ζέστη στο κρύο...



  • Διαστολή και συστολή στερεών
















  • Διαστολή και συστολή υγρών



  • Πώς λειτουργεί το θερμόμετρο;


    • Διαστολή και συστολή αερίων




    Ηλεκτρισμός


    • Στατικός ηλεκτρισμός
    Μπαλόνι- μαγνήτης!!! 
    Από την Αναστασία Χ. 

    Ο μαγνήτης των χαρτιών!
    Από τον Θεοδόση Γ. 


    και από τον....
    Μιχαήλ Κ. 

    ο ίδιος μικρός Αϊνστάιν παρουσιάζει και τον μαγνήτη του νερού!!!


    Τρεις σπουδαίοι...επιστήμονες δημιούργησαν το δικό τους ηλεκτροσκόπιο!!!



    Τα αλουμινόφυλλα απωθούνται

    Μπράβο Μιχαήλ!!!



    Ομάδα δυνατή και ...ηλεκτροστατική!!!



    Το μαγικό μπαλόνι
    από τον Δημήτρη Κ.


    Ουπς!!! Δυο ζωάκια στην τάξη μας!

    • Το κουνέλι του Γιάννη Κ.


    • και η γάτα της Λύδας Α.

    Ο στατικός ηλεκτρισμός μπορεί να γίνει μια... γυναικεία υπόθεση!!


    Χέρι-μαγνήτης!
    από τους Σωτήρη Γ., Γιώργο Κ. και Γρηγόρη Σ. 




    • Πότε ανάβει το λαμπάκι;
    από τους Στέλλα Σ. και Λάζαρ Μ. 

    • Γίνεται και χωρίς καλώδια;;
    Έτσι λέει ο Σωτήρης, ο Γιώργος κι ο Γρηγόρης!!!


    • Ένα ανθρώπινο ...κύκλωμα!


    • Πείραμα του Ερατοσθένη
    Εαρινή ισημερία κι εμείς παρόντες στο ραντεβού που έδωσαν σχολεία όλης της Ελλάδας και όλης της υδρογείου. 













    Κάτω παραθέτουμε το δελτίο τύπου όπως το εξέθεσαν οι διοργανωτές:

    Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.)
    Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω, Θεσπρωτίας,
    Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών και
    Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    «Το πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης - 2018»:
    Εαρινά Επιστημονικά Ανθεστήρια!

    Με αξιοσημείωτη επιτυχία και πρωτοφανή συμμετοχή πραγματοποιήθηκε σήμερα Τρίτη 20 Μαρτίου 2018, το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της περιφέρειας και της ακτίνας της Γης. Περίπου 850 σχολεία της χώρας μας καθώς και τα ελληνικά σχολεία του Βουκουρεστίου και της Αλεξάνδρειας(!), την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας, φρόντισαν να επαναλάβουν τους συλλογισμούς και τους υπολογισμούς του μεγάλου Πανεπιστήμονα!
    Πρόκειται για μια καθιερωμένη πλέον εκπαιδευτική δράση, διαχρονικά διδακτική, που συνδιοργανώνεται από τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω και Θεσπρωτίας, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Αστρονομίας Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ε.Α.Α.), του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝΕΚΦΕ). Η εκθετική αύξηση των συμμετοχών των ελληνικών σχολείων αποτελεί αδιάσειστο επιχείρημα για την αξία της πειραματικής, βιωματικής και συνεργατικής μάθησης!
    Περιγραφή της εκπαιδευτικής δράσης
    Την ημέρα της φετινής Εαρινής Ισημερίας (Τρίτη 20 Μαρτίου 2018), περισσότεροι από 15.000 μαθητές και 1500 εκπαιδευτικοί σε περίπου 850 ελληνικά σχολεία, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούν ή να ταξιδέψουν, από τα προαύλια των σχολείων τους, κατόρθωσαν να υπολογίσουν την Περιφέρεια ενός ολόκληρου πλανήτη!
    Για να πετύχουν τον στόχο τους, ακολούθησαν προσεκτικά τα «βήματα» του σπουδαίου Πένταθλου, Ερατοσθένη του Κυρηναίου.
    Εκείνος, με τη διάνοια, τη γνώση και τα μέσα της εποχής του, κατόρθωσε το ακατόρθωτο… Οι σύγχρονοι μαθητές του, με όχημα τις Νέες Τεχνολογίες, (Google Earth, SunCalc κ.ά.) αξιοποίησαν κατάλληλα λογισμικά, μέτρησαν, παρατήρησαν, υπολόγισαν, σχολίασαν, σκέφτηκαν επιστημονικά και κατέληξαν σε συμπεράσματα σημαντικά και διδακτικά!
    Με ευρηματικότητα, επιδεξιότητα και μεράκι, μαθητές κι εκπαιδευτικοί στερέωσαν ράβδους ή άλλα κατάλληλα αντικείμενα, μέτρησαν τα μήκη τους και τα μήκη των σκιών τους, επαναλαμβάνοντας σχεδόν ευλαβικά, το ιστορικό αυτό πείραμα, το αδιαμφισβήτητα εμποτισμένο από το μεγαλείο της ελληνικής διανόησης!  Οι επίδοξοι «γεω-μέτρες», οδηγήθηκαν έτσι στον υπολογισμό της ακτίνας της Γης, με σφάλμα αξιοθαύμαστα μικρό!



    Η «προστιθέμενη αξία» του πειράματος του Ερατοσθένη
    Εκτελώντας το ιστορικό αυτό πείραμα, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα
    ·      να παρατηρήσουν τη σχετική κίνηση των ουράνιων σωμάτων
    ·      να πειραματιστούν και να χρησιμοποιήσουν τις Νέες Τεχνολογίες εποικοδομητικά
    ·      να οδηγηθούν με τρόπο πρωτότυπο στην κατάκτηση της γνώσης
    ·      να συνεργαστούν εποικοδομητικά μεταξύ τους και με μαθητές άλλων σχολείων
    ·      να γνωρίσουν το μεγαλείο της εξέχουσας προσωπικότητάς ενός μεγάλου επιστήμονα και ιστορικά στοιχεία της εποχής του
    ·      να συνειδητοποιήσουν τη διαχρονική συνεισφορά του ελληνικού στοιχείου στην ιστορία της Επιστήμης
    Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Πείραμα του Ερατοσθένη», συγκαταλέγεται στα 10 ωραιότερα πειράματα στην Ιστορία της Φυσικής (δημοσίευση στο περιοδικό Physics Word, New York 2002) και υλοποιείται με ελάχιστα μέσα και με απλή διαδικασία. Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό το ότι κατορθώνει να
    ·      διδάσκει τις βασικές αρχές της ερευνητικής μεθοδολογίας βιωματικά στους συμμετέχοντες
    ·      οδηγεί στην αποδοχή της χρησιμότητας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου
    ·      προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών και μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, καλλιεργώντας τη στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.
    Λίγα λόγια για την ιστορία του πειράματος
    Ο Ερατοσθένης (3ος π.Χ. αιώνας) ήταν Διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, όπου σε έναν πάπυρο διάβασε ότι το μεσημέρι της 21ης Ιουνίου (θερινό ηλιοστάσιο), στη Συήνη (Ασσουάν), οι κατακόρυφοι στύλοι δεν έριχναν καθόλου σκιά και ο Ήλιος καθρεφτιζόταν ακριβώς στον πυθμένα ενός πηγαδιού. Παρατήρησε όμως ότι στην Αλεξάνδρεια, κατά την ίδια μέρα, οι κατακόρυφοι στύλοι έριχναν σκιά. Σκέφτηκε πως αν η Γη ήταν επίπεδη, οι κατακόρυφοι στύλοι στις δυο πόλεις θα ήταν παράλληλοι και θα έπρεπε και οι δυο να ρίχνουν σκιά. Αφού, λοιπόν, αυτό δεν είναι αλήθεια, τι μπορεί να συμβαίνει; Την απάντηση έδωσε ο Ερατοσθένης υποστηρίζοντας ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη όπως νόμιζαν τότε αλλά σφαιρική. Ο υπολογισμός της ακτίνας της Γης μπορεί να γίνει, αν είναι γνωστή η απόσταση Συήνης-Αλεξάνδρειας -την οποία σύμφωνα με μαρτυρίες, ο Ερατοσθένης για να τη μετρήσει προσέλαβε βηματιστές- και η διαφορά των γεωγραφικών πλατών των δύο πόλεων, η οποία -από το μήκος της σκιάς ενός οβελίσκου- υπολογίστηκε ίση με περίπου 7 μοίρες.
    Η περιφέρεια της Γης υπολογίστηκε ίση με 40.000 Km, μια απάντηση που ο Ερατοσθένης έδωσε χρησιμοποιώντας ως μόνα εργαλεία ράβδους, μάτια, πόδια, μυαλό με απλότητα σκέψης και επινοητικότητα. Το λάθος στον υπολογισμό ήταν μόνο 2%, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα για περίπου πριν από 2,5 χιλιετίες. Επομένως, ο Ερατοσθένης ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μέτρησε τις διαστάσεις του πλανήτη Γη, γι' αυτό και θεωρείται δημιουργός της μαθηματικής γεωγραφίας.


    Οι Υπεύθυνοι Ε.Κ.Φ.Ε.                                                                            Ο Διευθυντής                                                                                                                     
                                                                                                                   του   Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ./Ε.Α.Α.
    Σερρών           Μανδηλιώτης Σωτήριος                                                 Χαρμανδάρης Βασίλειος

    Πιερίας             Ιωάννου Νικόλαος

    Λακωνίας        Παλούμπα Ελένη

    Κω                   Παπαδάκης Ιωάννης

    Θεσπρωτίας    Νούσης Βασίλειος



    Πεπτικό σύστημα


    Ο μπαμπάς της Αναστασίας Χ., οδοντίατρος, μας βοήθησε πολύ σε αυτή την ενότητα. Μας έστειλε δωράκια!!!








    • Τώρα είμαστε κι εμείς έτοιμοι να φτιάξουμε τις δικές μας μασέλες!!!
    Μασέλα από...σιλικόνη!
    Μπράβο Γιάννη!!!

    Άνω σιαγόνα

    κι από άλλη οπτική

    Φοβερή μασέλα!!! Συγχαρητήρια Γιώργο Ζ.!!!

    Αυτή η ομάδα σκέφτηκε να μας δείξει πώς γίνονται τα δοντάκια μας αν δεν τα προσέχουμε!!!

    Το πεπτικό σύστημα μας διασκέδασε αρκετά...και μας ενέπνευσε! Έτσι δημιουργήσαμε!


    ΦΩΣ


    Πώς, αλήθεια, βλέπουμε; Ας το ανακαλύψουμε με τη βοήθεια ενός κουτιού...το ονομάσαμε light box.




    Πώς θα μπορούσαμε να δείξουμε με τη βοήθεια μοντέλων πώς βλέπουμε;








    και κάποια ...μοντέλα καταπληκτικά!





    Επίσκεψη στο ΕΚΦΕ Ρόδου


    Επίσκεψη στο ΕΚΦΕ Ρόδου on Biteable.

    8 σχόλια:

    1. κυρια περασα τα βιντεο στο φλασακι και μου κολανε...
      Στέλλα

      ΑπάντησηΔιαγραφή
    2. Απλά δεν έχω λόγια....έχω μείνει άφωνη τόσο με τα υπέροχα και εργατικά παιδιά όσο και με την φοβερή κ.Κατερίνα μας!!!Μπράβο σε όλους σας!!Σας αγαπώ!!
      κ.Φρίντα <3

      ΑπάντησηΔιαγραφή